6

Hadith Rasulullah saw: Tahan marah

Filled under : Hadith Rasulullah saw , Info Islam



Nabi SAW bersabda maksudnya:

“Seorang hamba yang menahan marah kerana Allah Ta’ala melainkan Allah akan memenuhinya dengan keamanan dan keimanan”. (HR Abu Daud)

Nabi SAW bersabda maksudnya: 


”Sesungguhnya aku mengetahui satu kalimah kalaulah kalimah tersebut diucapkan oleh orang yang marah itu nescaya akan hilang kemarahannya iaitu aku berlindung dengan Allah Ta’ala daripada syaitan yang direjam” (HR Bukhari dan Muslim)

Nabi SAW bersabda maksudnya : 


”Apabila seseorang kamu marah dalam keadaan berdiri hendaklah dia duduk, jika masih tidak hilang kemarahannya hendaklah dia berbaring secara mengiring” (HR Ahmad & Abu Daud)

Nabi SAW bersabda maksudnya : 


”Apabila seseorang kamu marah hendaklah dia diam." Nabi saw mengulangi ucapannya 3 kali. (HR Ahmad, Tarmizi & Abu Daud)

Nabi SAW bersabda maksudnya : 


"Ssesungguhnya kemarahan adalah daripada syaitan dan syaitan dicipta daripada api, apabila salah seorang kamu marah maka hendaklah dia berwuduk” (HR Ahmad & Abu Daud)

Nabi bersabda maksudnya : 

"Sesiapa menahan kemarahan padahal dia mampu melauhkannya, maka Allah kelak akan memanggilnya di hadapan makhluk-makhluk hingga Allah memperkenankan kepadanya untuk memilih bidadari yang dikehendakinya." (HR Abu Daud, At Tirmidzi, Ibnu Majah)


sumber: tazkirah 


macam ni la muka korang time marah.. macam adolf hitler kan.. hehe













Related Posts by categories



Story by Ibnushukran

Tags: Hadith Rasulullah saw , Info Islam

6 comments

  1. EZAN IDMA May 24, 2011 at 9:46 AM

    sedang belajar tahan marah. tq share

    Best Blogger Tips
  2. ~nsar~ May 24, 2011 at 10:35 AM

    hahaha.. comey nya la hitler versi baby tu.. bukan senang nak tahan marah..

    Best Blogger Tips
  3. ainol akasyah June 1, 2011 at 8:12 AM

    insyaallah setelah baca entry ni..sy cube nak tahan marah supaya sentiasa di limpahkan keamanan dan keimanan

    Best Blogger Tips
  4. Ibnushukran June 1, 2011 at 3:43 PM

    @EZAN IDMA

    sama ezan.. :)

    Best Blogger Tips
  5. Ibnushukran June 1, 2011 at 3:44 PM

    @~nsar~

    bukan snng nk tahan mara, tp ada caranya sis... hehe..

    Best Blogger Tips
  6. Ibnushukran June 1, 2011 at 3:44 PM

    @ainol akasyah

    insyaAllah aino.. moga dpermudahkan.. :D

    Best Blogger Tips

Leave a reply

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blog Menarik

Waktu Solat