0

'Walimatul Urus, Ibadat Atau Adat'

Filled under : Info Islam



Agak lama sebenarnya tak updated blog secara frequently, tapi alhamdulillah masih ada lagi yang datang mengunjungi blog saya, thanks a lot.


Hari ini merupakan hari Jumaat dan tengah hari tadi baru saje muslim menghadirkan diri di masjid untuk bersolat Jumaat. Apa yang saya nak ceritakan ialah mengenai topik yang dibincangkan pada hari ini iaitu merupakan satu topik yang sangat menarik bagi saya kerana saya tahu topik perkahwinan merupakan topik paling hangat untuk remaja. The issue that has been discussed for today is very familiar as we also like to join it and want to be in, "Walimatul Urus, Ibadat Atau Adat".




Apa yang diceritakan tidak begitu ingat, kerana memorising technique agak lemah dan ditindih pula dengan pelbagai gangguan termasuk sleepy.. (but not today cos this today's topic is quite interesting).. hehe. Tajuk ini berkaitan dengan Ibadat Atau Adat yang mana dalam Islam sendiri memang encouraged kita untuk mengadakan majlis Walimatul Urus dimana dinyatakan ulama sebagai sunat muakad tapi bukan perkara wajib berdasarkan hadist Rasulullah kepada Abdurrahman bin Auf : 
“Selenggarakan walimah walaupun hanya dengan seekor kambing”.


Tetapi dalam era kini ianya tidak seperti dulu kerana kebanyakan majlis diadakan besar-besaran dan hanyalah bertujuan untuk menunjukkan kemegahan si keluarga pengantin. Walimatul urus digalakkan kerana untuk mengwar-warkan kepada umum yang si Polan ini telah berkahwin agar tidak mengundang fitnah, allegation dan sabagainya, jadi memadai hanyalah majlis simple sahaja hanya untuk meraikan si pengantin dengan berlandaskan hukum syarak. Jangan membazir untuk mengadakan majlis besar-besaran, cukup sekadar majlis biasa.


Dan yang dinyatakan dalam khutbah ialah pemilihan kehadiran dimana kebanyakannya si pengantin kaya ini hanya memilih para jemputan yang kaya yang setanding dengan darjat keluarga pengantin yang kaya tanpa menyedari sikap inilah yang banyak mengundang miserable di dalam perkahwinan kelak. Kita tidak menyedari bahawa tiada apa yang membezakan kita didunia pinjaman Allah swt ini melainkan taqwa dan segala amalan kita. Jadi tidak wujud jemputan sedarjat ini, hormatilah yang lain yang mana kita sama-sama merupakan pinjaman Allah swt untuk sementara waktu sahaja.


Ternyata kini Walimatul Urus banyak dianggap sebagai 'adat' bukan 'ibadat' pada zaman sekarang dan ini sangat bercanggah dengan Islam, kita boleh lihat sendiri majlis yang diadakan pada zaman ini, sehingga wujud 'Wedding Of The Year' , adakah itu bukan membazir dan bermegah-megahan??. fikirkan bersama.


Jadi sahabat-sahabat yang hampir berkahwin, saya ucapkan tahniah dan selamat menjadikan majlis Walimatul Urus ini sebagai Ibadat anda.












maaf ulasan simple kerana saya hanya pointed out apa yang dibentangkan khatib untuk solat jumaat pada hari ini, sebarang kemusykilan anda boleh layari maklumat dari laman yang khusus dalam bab ini..




Related Posts by categories



Story by Ibnushukran

Tags: Info Islam

0 comments

Leave a reply

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blog Menarik

Waktu Solat