0

Syarikat Tol Untung RM13billion, Tapi Rakyat?..

Filled under : Berita Semasa



Mengikut pendedahan terbaru, syarikat2 tol telah mencatatkan keuntungan RM13 billion. Segala kos yang mereka tanggung telahpun dibayar dan segala tol yangg mereka kumpul skrg ini adalah untung atas angin semata-mata. Dalam keadaan kos membina lebuhraya telah pun dibayar, syarikat2 tol masih terus memungut tol yang mana wang ini adalah untuk atas angin semata-mata.

Jumlah RM13 ribu juta ini datang terus dari poket rakyat Malaysia. Wang RM13 billion ini diambil dari mulut rakyat Malaysia ke dalam kantong-kantong mereka.

PAda waktu yang sama, syarikat2 konsesi tol ini terus juga menerima subsidi dari Kerajaan Malaysia yang pada tahun 2009 sahaja berjumlah RM4.9 billion.

Sekiranya kerajaan UMNO/Najib benar-benar sayang pada rakyat, kesemua lebuh-lebuh raya ini wajib diserahkan balik kepada kerajaan (Lembaga Lebuhraya Malaysia atau LLM)supaya ditadbir oleh kerajaan Malaysia.

Pentingnya langkah ini kerana ia bakal menurunkan kadar tol kepada 20% dari kadar sekarang. Mengapa? kerana selepas lebuh2raya ini diambil balik dari syarikat2 ini, tujuan kutipan tol hanyalah untuk tujuan penyelengaraan dan pembaikan semata-mata. Bukan untuk mengaut keuntungan yang bakal digunakan oleh UMNPUTRA dan kroni2 mereka.



Pada waktu yang sama, ada keluarga dalam Malaysia terpaksa hidup dalam kereta selama dua bulan kerana kesempitan hidup yang tidak terkata. [SUMBER]





Related Posts by categories



Story by Ibnushukran

Tags: Berita Semasa

0 comments

Leave a reply

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blog Menarik

Waktu Solat