1

Hukuman Sebat dan Cerai Terhadap Pasangan Yang Bercerai Tanpa Sebab

Filled under : Berita Semasa


KOTA BHARU: Kerajaan PAS Kelantan akan menimbang supaya dikenakan hukuman lebih berat seperti sebat atau penjara terhadap pasangan negeri ini yang bercerai tanpa sebab munasabah.


Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Wanita, Keluarga dan Kesihatan negeri, Wan Ubaidah Omar, berkata walaupun jumlah pasangan bercerai di negeri itu berada pada peratusan yang rendah, namun hukuman berat boleh dipertimbangkan.


Cadangan supaya dikenakan hukuman berat kepada pasangan bercerai, kerajaan negeri boleh pertimbangkan katanya ketika menjawab soalan tambahan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Tawang, Hassan Mohamood pada sidang Dewan Undangan Negeri, di Kota Darulnaim, di sini, semalam.


Beliau menjawab cadangan Hassan supaya dikenakan hukuman lebih berat seperti sebat atau penjara terhadap pasangan di negeri ini yang bercerai tanpa mempunyai jawapan munasabah untuk berbuat demikian.


Wan Ubaidah berkata, sepanjang tempoh lima tahun antara 2005 hingga 2010, purata perceraian di negeri itu ialah 14.67 peratus.
Katanya, mengikut perangkaan peratus perceraian di Kelantan tidak tinggi, malah sentiasa stabil dengan 13.5 peratus pada 2005 dan meningkat 14.4 peratus setahun kemudian, namun menurun 13 peratus (2007).


Bagaimanapun pada 2008, peratusan perceraian meningkat dengan mencatat 15.3 peratus dan setahun kemudian naik sehingga 16 peratus sebelum turun 15.8 peratus tahun lalu.

Pada 2008, kadar perceraian negeri ini berada pada tangga keempat bagi peringkat kebangsaan.



Pelbagai usaha dilakukan bagi mengatasi perceraian antaranya membabitkan Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Kelantan, Pusat Pembangunan Keluarga yang akan memberikan khidmat nasihat dalam usaha membaiki hubungan pasangan terbabit, katanya.


Beliau menasihatkan perempuan negeri ini yang hendak melangsungkan perkahwinan supaya mendapatkan nasihat dari pihak tertentu serta restu keluarga, bukan ambil di tengah jalan, katanya.








cerai merupakan perkara yang dibenci dalam Islam melalui sabda Rasulullah saw,harap cara ini dapat membendung masalah penceraian umat Islam..


Terdapat ulama yang menyatakan talaq ini sebenarnya amat dibenci sehingga sampai tahap dilarang dan ia hanya diharuskan apabila cukup syarat dan sebabnya atas nama 'keringanan' atau 'rukhsah'.

Nabi s.a.w bersabda :-

Ertinya : "Perkara halal yang paling dimurkai Allah adalah Talaq ( penceraian suami isteri)"( Riwayat Abu Daud, Al-Hakim ; As-Suyuti, Ibn 'Adiyy : Sohih ; Al-Munawi, tidak sohih )

Namun pendapat ini tidaklah kuat kerana Nabi sendiri pernah menjatuhkan talaq ke atas hafsah Bt Umar Al-Khattab dan kemudian ruju' kembali. Kesimpulannya ia hanyalah makruh. (Riwayat Abu Daud, Ibn Majah, Nailul Awtar, 6/247 )

Ini bertepatan dengan sebuah lagi hadith: -

"Saya tidak suka kepada laki-laki yang suka kawin cerai dan perempuan yang suka kawin cerai." (Riwayat Thabarani dan Daraquthni)














Related Posts by categories



Story by Ibnushukran

Tags: Berita Semasa

1 comments

  1. nurmisnan October 20, 2011 at 11:03 AM

    Sebuha perkahwinan nih bukan senang utk kita cakap saja
    harus ada persefahaman, give n take, sama2 membantu
    terutama bila ada anak2... Jgn ikut nafsu kalau hati mudah tawar
    dgn pasangan..... Masa utk fikirkan anak2.. Jgn penting diri

    Best Blogger Tips

Leave a reply

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blog Menarik

Waktu Solat