0

Orang Kaya Orang Miskin

Filled under : Info Islam





Allah swt menjadikan seseorang itu kaya atau miskin tentulah ada hikmatnya. Adakalanya hikmat itu dapat dikesan dengan pandangan mata, dan adakalanya tidak, hanya Allah swt sajalah yang Maha Mengetahui akan hakikatnya.


Bagaimana Allah swt menguji Orang Kaya

  • Allah swt menguji si kaya dengan kekayaannya, apakah ia bersyukur dengan membelanjakan harta kekayaan itu pada tempat-tempat yang diredhai Allah, ataupun sebaliknya ia menghabiskan pada jalan-jalan yang menyesatkan sehingga Allah murka terhadapnya.
  • Maka si kaya itu akan lulus ujian, jika ia bersyukur dan membelanjakan hartanya pada jalan-jalan yang diredhai Allah Ta'ala, dan jadilah ia sebagai seorang kaya yang bersyukur, sedangkah orang kaya yang bersyukur pula darjatnya amat tinggi di sisi Allah, dan ia dianggap lebih mulia dari si miskin yang sabar.
Bagaimana Allah swt menguji Orang Miskin
  • Allah swt menguji si miskin, adakah ia sanggup bersabar atas kemiskinannya dan redha terhadap takdir Allah swt yang menjadikan kurang bernasib baik dai si kaya.
  • Adapun orang miskin yang sabar itu, biar betapa besar pahalanya kerana bersykur menanggung sabar atas kemiskinan, namun ia belum tentu dapat bersyukur bila diuji menjadi seorang kaya yang ingkar dan tidak berterima kasih atas nikmat-nikmat yang dikurniakan Allah kepadanya. Maka balasannya akan menjadi berat sekali, malah lebih besar dari seorang miskin yang tidak sabar.


Rasulullah saw sentiasa berdoa agar baginda dihidupkan dan dimatikan dalan keadaan miskin dan di Hari Kiamat kelak bila dibangkitkan bersama golongan fakir miskin. Sebab di Hari Kiamat nanti, orang-orang miskin itu lebih mudah menyelesaikan perhitungannya, kerana perhitungan mengenai harta dan kekayaan itu amat delicate sekali disebabkan terlalu banyak pertaliannya dengan orang ramai.

Seandainya manusia mengetahui betapa beratnya penanggungjawab mengenai harta dan kekayaan di Hari Akhirat kelak, nescaya mereka sekalian tidak ingin menjadi orang-orang yang kaya raya.



sumber: Kitab Membicarakan Hadis 40 Syed Ahmad Semait







Related Posts by categories



Story by Ibnushukran

Tags: Info Islam

0 comments

Leave a reply

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blog Menarik

Waktu Solat