0

Pendidikan SEKS di Sekolah, Adakah Cukup?

Filled under : Berita Semasa

Masalah kes buan bayi ni dah lama kita dengar, its seem like this problem could be happen with non stop, sekiranya tindakan yang sebenarnya tidak dijalankan, iaitu HUDUD. Hukuman yang dijalankan di negara ini hanyalah hukuman biasa bagi setiap pesalah yang melakukan seks haram yang mengakibatkan implikasi lain seperti buang bayi.


Terbaru, Presiden Persekutuan Asean Bagi Kesihatan Psikiatri dan Mental telah menyatakan bahawa pendidikan seks di sekolah akan dijalankan untuk prevent masalah buang bayi di Malaysia.



we have to taking serious in this problem, dan kerajaan harus melihat perkara ini dari pangkal umbi, not only hanya melihat di sudut pemikiran seks dikalangan remaja. Memang kebanyakan kes yang melibatkan buang bayi ini dikalangan remaja belasan tahun yang merupakan pelajar sekolah, tapi banyak juga kes yang melibatkan remaja yang tidak bersekolah. Adakah mereka yang tidak diberi pembelajaran seks akan kita terus membiarkan mereka melakukan zina dan membuang bayi yang dilahirkan dengan sewenang-wenangnya. 

Berita terbaru melibatkan remaja 19 tahun di Selayang, bayinya dibuang dari tingkat 2 ke dalam longkah tepi bangunan, bayi tersebut telah disahkan mati. Tidak ke kesian dengan bayi yang tidak berdosa dibunuh tanpa salah. Adakah itu menjadi pengajaran kepada perempuan dan lelaki di luar sana untuk berhenti melakukan zina, saya rasa tidak.

Didik Pemikiran dengan Pengajaran.. 
Bukan hanya sekadar kerajaan hanya menjalankan pendidikan seks di sekolah, saya tak rasa itu cukup. Hudud dijalankan untuk memberi pengajaran kepada pesalah dan masyarakat sekeliling tentang besarnya dosa melakukan sesuatu jenayah dan mampu memberi kemudaratan kepada si pesalah. Pengajaran seperti itu akan menjadi satu ketakutan kepada masyarakat untuk melakukan sesuatu jenayah. 



tak dapat fikirlah macam mana pendidikan seks boleh merawat minda remaja masalah tentang buang bayi ni.. dan masalah zina ni, is it works?.. just only teach some of sex education, and it will take the sex out from the mind?.. mungkin sedikit pengajaran seks akan menyelesaikan masalah ini, namun jalan lain juga patut diambil as another way, such a Hudud, give some of fund to teenagers to getting married, dan banyak lagi.. walaubagaimanapun,  saya sokong hasrat mana2 hasrat dalam pencegahan maksiat, moga maksiat di Malaysia dapat dibendung dan dihapuskan.. insyaAllah.. 












Related Posts by categories



Story by Ibnushukran

Tags: Berita Semasa

0 comments

Leave a reply

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blog Menarik

Waktu Solat