1

Awas! Bezakan KELI Halal dan Haram..

Filled under : Info Kesihatan dan Pemakanan

Makanan hari memang kita dapat lihat sering dicemari dengan status haram kerana telah ada bahan makanan yang dicampuri dengan bahan yang haram dimakan oleh umat Islam. Macam-macam produk yang sudah kita jumpa mempunyai bahan yang kotor, tak kira bahan perasa untuk masakan, air minuman dan sebagainya. Pelbagai usaha juga telah dilakukan namun ada sesetengah barangan import tidak boleh disahkan oleh pihak Jakim, jadi ada barangan yang diimport dari luar negara sesetengahnya yang tidak halal gagal dikesan.


Keli juga sebenarnya mempunyai status halal dan haram yang perlu kita ketahui!. Menurut sumber, ada sesetengah penternak mereka memberi makan kepada keli mereke dengan makanan yang kotor seperti bangkai,bahan buangan, organ dalaman babi dan sebagainya sehingga menyebabkan keli yang diternak haram dimakan. 


Sikap penternak yang ingin mengaut keuntungan semata-mata, mereka sanggup memberi makanan yang kotor untuk mendapatkan hasil keli yang besar dan gemuk kerana ianya akan mendatangkan keuntungan kepada si penternak. Penternak Islam mungkin tidak melakukan perkara ini, namun kita khuatir penternak cina yang menjual kepada pemborang melayu, dan seterusnya menjual di pasar. Tanpa kita sedar dan makcik2 yang beli ikan kat pasar tu, sebenarnya ikan keli tersebut merupakan ikan kotor.


Saya ada membaca di Facebook mengenai perkara ini, dan kita sebenarnya mampu detect yang mana halal, yang mana haram. baca artikel dibawah..






Pada tahun 1986 sewaktu Tok Wan sedang gila memelihara ikan air tawar ada ler satu kolam tu Tok piara ikan keli. Oleh kerana ikan keli menggunakan bahagian dasar kolam maka kolam tersebut Tok kongsikan dengan ikan Rohu serta Tilaphia sebab Tilaphia duduk dibahagian atas sementara Rohu bahagian tengah.

Seorang rakan memberitahu pada Tok bahawa ikan keli ada 2 jenis bagi menandakan yang halal dan yang haram. Pada mulanya Tok sendiri tak percaya. Mana boleh ada keli halal atau haram (masa tu belum ada Logo Halal JAKIM lagi). Namun selepas Tok sendiri selidik ikan keli yang dipelihara oleh rakan berbangsa Tionghua dikolam dekat Batu Kong (sekarang flat ATM Desa Tun Razak) nyata cerita itu benar.

Perbezaan ikan keli memakan bahan haram dan halal

Haram (Ikan yang diternak orang bukan Melayu diberi makan perut ayam, bahan buangan, bangkai dan organ dalaman babi. Semua benda itu tidak halal untuk umat Islam)
· Kepala berbentuk 'V'
· Bentuk badan mirip torpedo
· Badan berwarna hitam berkilat
· Bahagian bawah badan berwarna putih melepak
· Bahagian antara bawah kepala dan badan berwarna kuning
· Apabila digoreng akan meletup kerana banyak lemak


Halal (diberi makan palet halal iaitu campuran beras hancur, tepung ikan, kepala ikan bilis, minyak sawit, bahan buangan kelapa sawit, kiambang dan vitamin)
· Kepala berbentuk 'U'
· Bentuk badan tirus
· Berwarna hitam kelabu dan tidak berkilat
· Bahagian bawah badan berwarna putih kelabu
· Tiada warna kuning kelihatan di bahagian antara bawah kepala dan badan
· Digoreng tidak meletup

Jadi info ini mungkin berguna sewaktu anda hendak membeli ikan keli dipasar.









fav sebenarnya keli ni.. ho3~.. btw yang penting kene hati-hati membeli dan memakan bagi yang meminati keli ni.. okay..













Related Posts by categories



Story by Ibnushukran

Tags: Info Kesihatan dan Pemakanan

1 comments

  1. Firdaus November 18, 2013 at 1:06 PM

    bahaya................tidak tepat......................mengeliru orang ramai...........

    Best Blogger Tips

Leave a reply

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blog Menarik

Waktu Solat