7

Apakah hukum lelaki memakai cekak rambut?

Filled under : Info Islam

~ASSALAMUALAIKUM~

Rambut merupakan satu anugerah yang amat bernilai berdasarkan sabda Rasulullah saw:

"Sesiapa yang memiliki rambut hendaklah dia muliakannya."

Penjagaan rambut amat penting bagi memastikan rambut kita sentiasa didalam keadaan yang amat baik dan terurus. Sekarang ni plak satu trend apabila lelaki memakai skaf dengan niat untuk menjaga rambut dan sabagainya, ada juga yang memakai untuk kelihatan menarik dan kemas.




 Adakah HARAM bagi lelaki memakai cekak rambut??..


Pendapat Soal Jawab Agama dari UniMAP




Pertanyaan saya di Facebook, pendapat di page Ustaz Azhar Idrus








 Firman Allah pada surah Al Maidah ayat 51:

Barang siapa di antara kamu yang berteman dengan mereka,maka sesungguhnya ia termasuk golongan mereka.”




Ibnu Taimiyah berkata bahwa Abu Dawud telah meriwayatkan sebuah hadits hasan dari Ibnu ‘Umar, ia berkata bahwa Rasulullah saw bersabda :




“Barang siapa meniru suatu kaum maka dia termasuk golongan mereka.”




Tentang pemakain skaf, bagi pendapat saya ia bergantung pada keadaan dimana situasi si pemakai contohnya dia memakai cekak rambut ketika bermain bolasepak, badminton dan sukan yang lain. Mungkin rambut yang panjang akan menganggu kosentrasi pemain tersebut, pasti keadaan tersebut tidak menimbul fitnah orang lain kerana dia sedang bermain bukannya sedang bergaya. 
Berbanding dengan si pemakai yang memakainya untuk kelihatan bergaya dan menimbulkan bualan buruk orang ramai, maka ianya tidak boleh. Ianya bergantung pada situasi dan niat individu terbabit. Secara khususnya saya tidak berani menghukum tentang pemakaian cekak rambut. Ianya pasti tetap haram jika sesuatu itu menyerupai perempuan. 
Secara pendekatan yang mudah dan selamat, jangan lah pakai klu rasa muka tu  macam perempuan dan seakan menyerupai perempuan, takut akan menjadi bualan orang dan mendapat dosa besar kepada si pemakai. 







p/s: saya dah cari di pelbagai sumber, input tak banyak, minta pendapat Ustaz yang pakar tntang hukum memakai skaf bagi lelaki jika inginkan kepastian dan hukum yang jelas. Nak dikongsikan disini lagi dialukan,minta pendapat korang semua...






Related Posts by categories



Story by Ibnushukran

Tags: Info Islam

7 comments

  1. >Misz Farah..?< July 30, 2011 at 12:31 AM

    for me, there is 1 thing to say;

    guys look s0oooo kachak, ganteng, kemas bila rambut dorang pendek. ;)

    sometime jeles plak ble tgk guys pnye rmbut lg pnjg dr gugurl. =.='n lurus lak tu. mcm rebonding.

    Best Blogger Tips
  2. Ruqaiyah Yusof July 30, 2011 at 12:39 AM

    wah..like3..hehe..

    Best Blogger Tips
  3. dzafira August 1, 2011 at 11:49 PM

    Yg perempuan pun tak pakai, inikan plak lelaki.. baik tak payah pakai.. nnti buat org perempuan tergelak je bila tengok.. hehe ;p

    Best Blogger Tips
  4. Anonymous March 6, 2012 at 5:42 PM

    oh... terima kasih di atas maklumat yg diberikan...saye ni dah la ade org tgk muka saya mcm perempuan...ish2

    Best Blogger Tips
  5. Anonymous August 30, 2012 at 8:34 AM

    aku bjanggut bagai..mmg xde la nmpk mcm pmpn nye aku ni..cekak pn amik yg besi cm dawai warna itam skadar niat mngelakkn rambut yg sdikit panjang nmpk xrapi,sikat?,gel?..bkn jenis aku duk bsikat2 bgel2 ni,lg2 nk buat rambut pacak2 bagai..rambut pn xpanjang mlebihi paras bahu yg sampai boleh mnampakkan aku spt prmpn..mostly,rambut pendek gler mmg nmpk kemas pd pndgn org,tp bg aku rse mcm kepale aku bogel lk,something missing..n part kopiah tu,sharian aku mmg sntiase rmbutku dtutup dgn kopiah/songkok,pd mase2 xmmakai kopiah jer aku mmerlukan satu benda utk mngelakkan rmbutku yg sdikit panjang nmpk tidak kemas..n aku mmilih alat yg dpanggil cekak hitam bkn PINK utk aku gunakn..n aku tidak skali2 akn mngikat rambutku

    Best Blogger Tips
  6. Unknown May 2, 2014 at 9:41 PM

    Apesal situasi kte sme bro.. ade jggut pnjg.. rmbut sedang2 pnjg.. blm smpai tengkuk lg.. rmbut aku plak jenis lembut.. kalo x pakai cekak besi kecik tu msti serabai gle n nmpk x kemas.. so solution dia pakai cekak.. mmg nmpk kemas.. tp xde la nmpk cm pompuan.. badan aku pun tough ketul2.. so niat aku pakai bg nmpk kemas dan aku sndiri pun selesa..

    Best Blogger Tips
  7. Anonymous April 6, 2015 at 9:58 AM

    betul

    Best Blogger Tips

Leave a reply

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blog Menarik

Waktu Solat