4

Berita Pilihan: 30% murid tidak bersarapan pagi

Filled under : Berita Semasa , Info Kesihatan dan Pemakanan

KUALA LUMPUR – Lebih 30 peratus murid-murid di sekolah rendah di negara ini didapati tidak bersarapan sebelum ke sekolah selain gemar makan pada waktu lewat malam.
Tabiat pemakanan tersebut menyebabkan mereka sukar memberi tumpuan terhadap pelajaran semasa berada di dalam kelas selain menjadi punca masalah obesiti.
makan McD pun tak digalakkan.. huhu.. bahaya !!!

Ketua Jabatan Pemakanan dan Dietetik Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) Prof. Madya Dr. Poh Bee Koon (gambar kecil) berkata, ia merupakan hasil kajian yang dijalankan pihaknya terhadap kanak-kanak berusia bawah 12 tahun pada tahun lalu.
Mengambil sarapan pagi amat penting untuk sel otak kanak-kanak berfungsi dengan baik dan dapat mengelakkan tubuh mereka menjadi lesu pada waktu pagi.
“Bagaimanapun, segelintir ibu bapa mengabaikan keperluan untuk memberi sarapan kepada anak-anak mereka,” katanya pada sidang media mengenai kerjasama kajian pemakanan kanak-kanak oleh UKM dan Dutch Lady Malaysia di sini semalam.

ibnushukran: take note kpd ibu bapa dan bakal bergelar ibu mahupu bapa.. lecturer sy ada pernah cakap seelok-eloknya makan pagi ni mmng kita kne makan yang berat2, cos tenaga di waktu pagi ke tengahari sangat memerlukan tenaga yang banyak, so untuk mnghasilakan tenaga y bnyak badan kita mmrlukan jumlah makanan y agak berat.. makan malam seeloknya ialah sebelum maghrib, mngikut sunnah Nabi Muhamad klu tidak salah saya.. so amalkan hidup sihat untuk badan dan akal yang sihat, akal yang cerdas datang dari badan yang cerdas... 





Related Posts by categories



Story by Ibnushukran

Tags: Berita Semasa , Info Kesihatan dan Pemakanan

4 comments

  1. nurmisnan July 1, 2011 at 3:37 PM

    dulu asa kecik till form 3
    akan ambik bfast NESTUM.. wajib
    lepas tuh bijirin till now
    ada sikit berat.. NASI LEMAK, NASI GORENG
    perghhhh.... berat2.... hu3

    Best Blogger Tips
  2. >Misz Farah..?< July 1, 2011 at 3:46 PM

    huhuhu.. problemnye bila mkn pagi kt klas msti ngantok. xpn sakit prot. x slesa sungguh. tapi bile tak mkn lpas tu time tghari msti melantak mcm da 30 hari 30 mlm x mkn. huhuhuu..

    Best Blogger Tips
  3. Ibnushukran July 1, 2011 at 7:49 PM

    @Nur Misnan

    haha.. kami studnt pun da biasa makn berat2, kadang2 package skli ngan makn lunch,so save skit la duit tu.. hehe

    Best Blogger Tips
  4. Ibnushukran July 1, 2011 at 7:52 PM

    @misz farah

    sy klu ada exam pagi tu, mmng xkan sarapan.. nnti time jawab mulalah perut meragam.. so pagi2 tu klu nk makan pastikan mmbuangla dulu awal2 pagi.. hehe

    Best Blogger Tips

Leave a reply

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blog Menarik

Waktu Solat