6

Bala Minum Air Petai 'menangis'

Filled under : Berita Semasa

Assalamualaikum
selamat pagi semua!!!..
dah lalu Jambatan yang terpanjang di Dunia .. belum lgi sila tekan link 2..


pagi ni tertarik dengan isu KHURAFAT yang kian sudah lama pun menjadi amalan penduduk melayu di Malaysia ni. Pelbagai kepercayaan yang timbul di kalangan penduduk melayu contohnya ngangkung, puja kubur, tangkal dan banyak lagi.




Kini yang terbaru ialah isu pemujaan dan minum air dari pokok getah yang dikatakan menangis.
Sedarlah bahawa itu semua adalah kepercayaan karut dan khurafat semata-mata.





Daripada Ummu al-Mukminin Ummu Abdullah 'Aisyah r.a. رضي الله عنها
beliau berkata: Rasulullah SAW telah bersabda:
Barangsiapa yang mengada-ada sesuatu perkara dalam urusan kita ini, yang bukan daripadanya, maka ia tertolak.
 (Hadis riwayat al-lmam al-Bukhari dan al-lmam Muslim.)




"Doa ialah Senjata orang mu'min(orang yang beriman)"

Sedarlah bahawa segala yang baik hendaklah diminta kepada Allah swt yakni tiada kuasa yang setanding dengan KekuasaanNya. 
Allah swt Maha Mendengar , berdoalah kita dengan sebaiknya.
InsyaAllah dengan keihklasan kita, moga Allah swt perkenankan doa kita.
Nasihat sy pada diri sendiri terutamanya dan rakan sekalian.


Berita Penuh :






Oleh ZAKI SALLEHGEORGE TOWN - Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP) mengingatkan orang ramai supaya tidak meminum air yang kononnya keluar dari sebatang pokok petai 'menangis' di sini kerana ia mungkin mengandungi virus kencing tikus (leptospirosis)
Pegawai Pendidikannya, N. V. Subbarow berkata, sehubungan itu orang ramai perlu berhati-hati kerana banyak punca penyakit berjangkit disebarkan oleh binatang atau serangga termasuklah leptospirosisyang disebarkan melalui air.
Beliau berkata, tindakan meminum air berkenaan hanya mendedahkan orang ramai kepada risiko termasuk penyakit kerana tidak mengetahui punca sebenar air tersebut.
sumber : Kosmo!

Related Posts by categories



Story by Ibnushukran

Tags: Berita Semasa

6 comments

  1. ch!natsu March 7, 2011 at 10:36 AM

    haii... macam2..
    smtimes tkot dlm xsdr kita trgolong dlm melakukan bnda2 khurafat..
    harap dijauhkanla..

    Best Blogger Tips
  2. Ibnushukran March 7, 2011 at 10:43 AM

    btul 2 kak.. takut dalam xsedar kita sdikit ada termasuk dalam bnde2 mcm ni.. sme2 lah kita berdoa moga dijauhi.. :)

    Best Blogger Tips
  3. mrs.sabri March 7, 2011 at 11:27 AM

    org sekarang dah tak segan silu nak buat apa pun kesalahan..dah buta hati agaknya..menyekutukan Allah di buat secara terang-terangan..apa nak jadi tak tahulah..

    Best Blogger Tips
  4. Ibnushukran March 7, 2011 at 11:45 AM

    2 la kak.. perkara mcm ni bnyak lagi sbnarnya, ni y dapat dikesan, y kt luar2 sana y ters0rok spe taw kan.. moga masyarakt kita sedar tntang perkra khurafat ni..

    Best Blogger Tips
  5. mykhalis March 7, 2011 at 3:01 PM

    betul tue,,jgn mudah sangat terpedaya dngan benda2 camnie..
    bila sampai camnie..akidahpun terpesong

    Best Blogger Tips
  6. Ibnushukran March 7, 2011 at 4:09 PM

    btul 2 en. khalis.. sme2 kita jaga spy perkara mcm ni xmmesongkan akidah kita.. :)

    Best Blogger Tips

Leave a reply

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blog Menarik

Waktu Solat