3

Awas! Lepas Telur Tiruan, Kini BERAS TIRUAN Pula Dihasilkan China

Filled under : Berita Semasa

Pada April lalu saya ada menyiarkan berita mengenai China telah mengeluarkan Telur Tiruan yang sangat membahayakan nyawa rakyat yang memakan telur tiruan terbabit. Untuk mengetahui kandungan dan procedure bagi menghasilkan telur tiruan di China korang boleh buka sini.. Hati-hati!! Pastikan anda membeli telur ayam yang ASLI !!!


Kini muncul pula isu bahawa China kini telah menghasilkan sejenis beras yang dikatakan hasil gabungan kentang, ubi dan plastik. Maklumat ini saya petik dari blog Anak Seberang. Mari baca meklumat tentang isu beras tiruan di China yang dapat diperolehi.




Media Singapura melaporkan bahawa China sedang mengeluarkan beras palsu.
Perusahaan makanan China telah terlibat selama bertahun-tahun pelbagai skandal yang melibatkan barang palsu atau tercemar. termasuk skandal susu pada 2008 juga isu hangat susu ditemui mengandungi racun melamin. 290,000 orang mangsa yang jatuh sakit dan 11 kes kematian.
Sekarang ada laporan dari media Singapura bahawa China sedang mengeluarkan beras palsu, yang dikatakan sangat berbahaya.
Menurut Bahasa Korea “Hong Kong Weekly” (juga dari rujukan website Vietnam), Media Singapura menyatakan bahawa beras palsu sedang dihasilkan di kota China Taiyuan, di daerah Shaanxi. ”Nasi” ini merupakan gabungan dari kentang, ubi dan plastik.
Ia dibentuk dengan mencampur kentang dan ubi kayu ke dalam bentuk biji beras, kemudian menambahkan lagi bahan sintetik industri.
Pejabat Restoran China Association mengatakan bahawa makan tiga mangkuk nasi palsu ini seperti makan satu kantung plastik. Kerana masalah ini sangat serius, ia menambah bahawa akan ada penyelidikan kilang dijangka mengeluarkan beras. Sementara itu, kos yang rendah beras palsu adalah menyebabkan peniaga untuk membuat keuntungan yang besar.
Di Vietnam, telah berbagai laporan di media dalam negeri tentang makanan tercemar, sehingga ramai orang khuatir tentang jaminan keselamatan makanan.









Dah bermacam benda yang dicipta China, setakat alat elektronik itu tak pe lagi la sebab ada juga yang memberi kemudahan kepada kita dan harga barangan China pun murah. 


Tapi makanan yang juga turut dipalsukan ia sememangnya menjadi persoalan yang sangat besar kerana ia melibatkan nyawa pengguna. 


Di Malaysia insyaAllah beras kita masih bersih dan selamat.. alhamdulillah~


beras jati cap kapal layar.. beras pilihan anda.. hehe.. iklan jap.. gunalah barangan dan makanan tempatan yang diyakini halal dan selamat.. okay..




Wassalam..

























Related Posts by categories



Story by Ibnushukran

Tags: Berita Semasa

3 comments

  1. nurmisnan September 25, 2011 at 10:22 PM

    Hmmmm... kalau ler beras tuh dari bahan2 plastik
    memang penyakit besar dtg melanda.. Biadap manusia2
    yg menyebarkan barang2 ini... May one day akan return
    balik pada ahli keluarga manusia yg tamak itu terkena....

    Best Blogger Tips
  2. FadhDeela September 26, 2011 at 12:17 AM

    aduhh beras lak tiruan???bahaya btol laa smua bnda nak di tiruankan..melampauuu!!

    Best Blogger Tips
  3. Anonymous May 10, 2014 at 8:20 PM

    Lmbt laun bini org pn diorang tiru.

    Best Blogger Tips

Leave a reply

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blog Menarik

Waktu Solat