0

"Kalaulah aku mnjadi seperti......"

Filled under : Hadith Rasulullah saw


Assalamualaikum..
salam sejahtera n sem0ga kte dlam keadaan sihat wal afiat k..
entri kali ini penulis nk mnceritakan sp0tong hadith dri Abu Huraira y pnulis ambl dari kitab hadih sahih bukhari.


Narrated Abu Huraira:

Allah’s Apostle said, “Not to wish to be the like except of two men. A man whom Allah has given the (knowledge of the) Qur’an and he recites it during the hours of night and day and the one who wishes says: If I were given the same as this (man) has been given, I would do what he does, and a man whom Allah has given wealth and he spends it in the just and right way, in which case the one who wishes says, ‘If I were given the same as he has been given, I would do what he does.’ ”



Sabda Rasulullah bermaksud tidak ingin menjadi kecuali dua orang.Mereka yang diberikan ilmu pengetahuan Al Quran dan dia membacanya semasa malam dan siang dan orang y mngatakan"kalaulah ak mendapat seperti mana ap yang orang itu dapat,aku akan melakukan seperti ap yang dia lakukan".. dan mereka yang Allah swt mengurniakan kekayaan dan dia menjalankan dengan cara yang betul yakni benar dan adil dan hal ini orang itu mengatakan " kalaulah kan aku mendapat sama seperti apa yang orang kaya itu ada, aku juga akan melakukan sepertinya."

Jadinya,Allah swt telah mengurniakan kita dengan nikmat yang sememangnya tidak dpat diciptakn oleh makhlukNya.. 
kalaulah???..
kalaulah ak mndapat ilmu pengetahuan same as that man yang membaca Al Quran pada malam n juga siang,aku akn melakukannya..
insyaAllah..
kalaulah ak mndapat nikmat kekayaan pada masa akn datang ataupun juga sekrang same as a man wh0m Allah has given wealth,aku juga akn melakukan sama seperti orang kaya tersebut..
insyaAllah..

Bersamalah kita berjlan diatas jalanNya dan jangan sesekali memegang penghadang jalan yang kotor,jika kita bergantung pada pemegang yang k0tor nescaya kita akn mudah termasuk didlam jalan yang kot0r.. (^_^)

Assalamualaikum...









                                        

Related Posts by categories



Story by Ibnushukran

Tags: Hadith Rasulullah saw

0 comments

Leave a reply

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blog Menarik

Waktu Solat